Botox: Jed pro krásu

0

Botox je pevnou součástí ošetřovacího spektra estetického lékařství. Ale tato látka umí daleko více věcí než jen vyhlazovat vrásky.Už více než 20 let se v lékařství spoléháme na působení nervového jedu botulotoxinu.  Používá se při léčení šilhání i při svalově-spastických křečích. Velmi účinný je při léčení migrény, kde doložitelně snižuje frekvenci a intenzitu záchvatů. Nejnovější studie také dokazují, že může snižovat působení symptomů při senné rýmě. Opravdu populární se ale botox stal až nasazením v oblasti estetické medicíny, kde se používá jako „zmizík na vrásky“.Z lékařského hlediska je tato látka jedem na baterie, která zamezuje uvolnění látky acetylcholinu, který způsobuje stahování svalů. Tím způsobí botox tedy uvolnění a snížení bolesti, sval je lépe prokrvován a látky snižující bolest se rychleji odbourají.

V lékařské oblasti je působení botoxu již dávno jasně dané. Jestliže se ale používá pro krásu, pak se mínění o jeho působení a využití liší. Protivníci zdůrazňují, že se jedná o jed, zastánci se odvolávají na efektivní odstranění vrásek – především mimické vrásky na čele, kolem očí a nosolabilální – a to za celkem přijatelnou cenu. Nezbytný je zde rozhovor s lékařem, v průběhu kterého pacientovi vysvětlí rizika a vedlejší účinky této metody. Zásadně platí: Navštěvujte pouze odborníky, lékaře, kteří vědí – mají  pro to jak vzdělání, tak i potřebnou praxi – jak velkou dávku na která místa mají aplikovat, protože to je pro požadovaný efekt zásadní.

Jak zásah probíhá?

Po osobním pohovoru se označí požadovaná oblast a poté se aplikuje pěti a více injekcemi (s velmi tenkou jehlou) požadovaná dávka. Procedura je téměř bezbolestná a trvá maximálně pět minut.

Může dojít ke komplikacím?

V případě, že botox aplikuje lékař s potřebným vzděláním a praxí a aplikuje botox, který má evropskou certifikaci, je zásah téměř stoprocentně bezpečný. Mohou se objevit malé modré flíčky nebo lokální infekce. To je i nejčastější vedlejší efekt.

Jak dlouho botox vydrží a jak často je možné ho použít?

Tato látka začíná působit teprve po třech až pěti dnech. Výsledek vydrží tři až pět měsíců. Jestliže si pacientka přeje trvalý výsledek, pak by měla botox aplikovat dvakrát až třikrát ročně. Po určité době se interval prodlužuje, protože se svaly „odnaučily“ pracovat. Při aplikaci kvůli pocení dostačuje jedna aplikace ročně.

Kdy se botox nedoporučuje?

V průběhu těhotenství a kojení se botox nedoporučuje a hranicí věku pro aplikaci botoxu je 18 let věku.

1.5.2017 |